home / despre / galerie / vedere în ambient / cum comand / contact

Bun venit într-o lume aparte

Vom stabili care este fața icoanei, deci se va vedea ca imagine finală și o vom nota Fața 1. Spatele îl vom numi Fața 2 și este partea pe care lucrăm, practic, spatele icoanei.

Într-o primă fază, se face desenul cu tuș negru și peniță de aur. În funcție de grosimea liniei pe care vrem s-o trasăm, putem folosi penițe cu vârf mai gros sau mai subțire pentru aceeași icoană. Desenul se  face  după un model prealabil, care se pune sub sticlă. Trasarea lineara a subiectului cere precizie și îndemânare. Eventualele modificări sau retușuri sunt aproape imposibile fără a strica efectul final de fluiditate a conturului. După terminarea desenului, lucrarea arată ca o rețea de linii ce închid între ele suprafețe ce urmează să fie umplute cu culoare.

În această fază, începe pictarea propriu zisă în ulei. Cu  negru, se îngroașă pe alocuri desenul existent. Urmează trasarea cu alb a detaliilor celor mai fine, sclipiri de lumină, cutele veșmintelor, amănuntelor ce determină expresia fețelor. În etapele următoare ale pictării, acestea nu se vor mai vedea pentru că vor fi acoperite de plajele de culori pe care ni le-am propus să le folosim, în legătură directă cu tema și cu subiectul.

Încet-încet, se abordează suprafețe din ce în ce mai ample, cu diferitele culori pe care le-am stabilit. Sticla se animă, astfel, prin folosirea unei cromatici diversificate, precum și a straturilor de culoare care se suprapun, unele peste altele. Să nu uităm că sub ele se ascund detaliile trasate la început… Între aceste diverse faze de colorare trebuie să treacă timpul necesar uscării culorii (10-14 ore) pentru ca straturile să-și păstreze identitatea, să nu se întrepătrundă. În general, culorile sunt așternute în tonuri pure dar uneori, pentru obținerea anumitor efecte se pot suprapune diverse straturi de lazuri transparente sau degradeuri.

Cu cât ne apropiem de final, suprafețele de culoare devin tot mai ample. Detaliile de la început au dispărut sub plajele mai mari de culoare. Acum, se umplu toate spațiile libere, în afară de cele pe care se va adăuga foița de aur. Sticla rămâne transparentă și va fi vizibilă, deci, doar pe aceste suprafețe pe care urmează să punem, cu multă atenție și îndemânare, foița de aur, elementul prețios al lucrării.

Pe suprafețele rămase transparente se aplică un strat de adeziv pentru a lipi foița de aur.

Se așteaptă trecerea intervalului necesar uscării complete (3 - 12 - sau 24 de ore, în funcție de tipul de adeziv folosit) și se începe așezarea foiței de aur. Folosirea ei necesită îndemânare și practică îndelungată deoarece finețea și fragilitatea ei impun reguli stricte de folosire.

Astfel arată icoana în momentul finalizării ei. Dar, să nu uităm, aceasta imagine este suprafața pe care am pictat, fața 2, cum am numit-o la început, spatele icoanei. Adevarata față a icoanei, fața 1 denumită mai sus, dezvăluindu-se abia în momentul în care o vom întoarce.

..... și ea arată așa. Acum vedem tot ce am pictat în etape succesive, vedem detaliile, umbrele, plajele mari de culoare și suprafețele pe care am aplicat foița de aur.

În icoanele astfel pictate, sticla îndeplinește un dublu rol, de suport și de strat protector pentru pictură.